Τέλος ο πεζόβολος στην ερασιτεχνική αλιεία
March 7, 2008Δήλωση Συμμόρφωσης για προωστικούς κινητήρες σκαφών αναψυχής
March 10, 2008Πολλοί φίλοι αναγνώστες με τηλεφωνήματά τους στη Διεύθυνση του περιοδικού αυτού ζητούν να πληροφορηθούν σε τις ενέργειες πρέπει να προβαίνουν όταν με το υπό Ελληνική Σημαία ερασιτεχνικό τους σκάφος καταπλέουν ή αποπλέουν σε/από λιμάνι ή τουριστικούς λιμένες (Μαρίνες).
Για να απαντηθεί το ερώτημα αυτό θα πρέπει να γίνει διάκριση των ερασιτεχνικών σκαφών ανάλογα με το ολικό τους μήκος.
1. Τα ερασιτεχνικά σκάφη ολικού μήκους μέχρι και δέκα (10) μέτρα χαρακτηρίζονται, σύμφωνα με τις διατάξεις του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθ. 23, ως μικρά σκάφη. Άμεση συνέπεια του χαρακτηρισμού αυτού είναι:
α. Να μη εφοδιάζονται με Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης (Π.Γ.Ε.) αλλά με άδεια εκτέλεσης πλόων.
β. Να μη εφοδιάζονται με Δελτίο Κίνησης Πλοίου Αναψυχής (ΔΕ.Κ.Π.Α.).
γ. Να εγγράφονται στο Βιβλίο Εγγραφής Μικρών Σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.) δηλ. στα Λεμβολόγια όπως λέγαμε παλαιότερα.
2. Τα ερασιτεχνικά σκάφη (ιδιωτικά πλοία αναψυχής κατά τις διατάξεις του ν. 2743/99) ολικού μήκους πάνω από δέκα (10) μέτρα εφοδιάζονται με Π.Γ.Ε. και με ΔΕ.Κ.Π.Α. ενώ εγγράφονται στα νηολόγια (πλοιαρίων, πλοίων).
Το ΔΕ.Κ.Π.Α. περιέχει πενήντα (50) θυρίδες απόπλου/κατάπλου, εκδίδεται από την αρμόδια Λιμενική Αρχή και το αντίτιμό του έχει καθορισθεί στα 29,35 Ευρώ (ΣΧΕΤ.: Κ.Υ.Α. αριθ. 3342/14/99/2000/9-3-2000, Φ.Ε.Κ 392-Β/24-3-2000).
ΑΠΟΛΠΟΥΣ/ΚΑΤΑΠΛΟΥΣ
Σύμφωνα με την Υ.Α. αριθ. 3342/12/2004/12-8-2004 (Φ.Ε.Κ. 1337 τ.Β’/31-8-2004):
α. Οι κυβερνήτες πλοίων αναψυχής ιδιωτικής χρήσης, εφόσον δεν είναι υπόχρεα να διαθέτουν Δελτία Κίνησης (TRANSIT LOG), ολικού μήκους μέχρι δέκα μέτρα, απαλλάσσονται από την υποχρέωσή τους να θεωρούν τα ναυτιλιακά τους έγγραφα και να λαμβάνουν άδεια απόπλου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Υπόχρεα να διαθέτουν Δελτία Κίνησης (TRANSIT LOG) είναι τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής με Σημαία τρίτης χώρας (ΣΧΕΤ.: Υ.Α. αριθ. Δ. 257/139/23-2-2000 ( Φ.Ε.Κ. 378 τ.Β΄/24-3-2000).
β. ΟΙ κυβερνήτες πλοίων αναψυχής ιδιωτικής χρήσης ολικού μήκους μεγαλύτερου των δέκα μέτρων υποχρεούνται σε περιοδική, κάθε τριάντα ημέρες, θεώρηση των ναυτιλιακών εγγράφων και του ΔΕ.Κ.Π.Α. και λήψης άδειας απόπλου από οποιαδήποτε Λιμενική Αρχή.
ΘΕΣΕΙΣ ΕΛΛΙΜΕΝΙΣΜΟΥ
Σύμφωνα με το άρθρο 141 του ν.δ. 187/73 (ΦΕΚ 261 Α΄) οι Λιμενικές Αρχές κατά την ενάσκηση της αστυνομικής τους αρμοδιότητας ρυθμίζουν την κίνηση, στάθμευση, αγκυροβολία κ.λπ. στην περιφέρειά τους. Παρεμφερείς είναι και οι διατάξεις των Κανονισμών Λιμένων που έχουν εκδοθεί σε εκτέλεση του άρθρου αυτού.
Ειδικά στους τουριστικούς λιμένες (Μαρίνες) οι θέσεις ελλιμενισμού (πρόσδεσης, πρυμνοδέτησης, αγκυροβολίας κ.λπ.) ορίζονται, συνήθως, από το φορέα που έχει την οικονομική εκμετάλλευση και διαχείρισή τους (ΣΧΕΤ.: Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας Τουριστικών Λιμένων Κ.Υ.Α. αριθ. Τ/9803/5-9-2993, ΦΕΚ 1323 τ.Β΄/16-9-2003).
Είναι κατά συνέπεια προφανές ότι κατά τον κατάπλου ενός σκάφους θα πρέπει ο Κυβερνήτης/χειριστής του, ειδικά όταν δεν κατέχει μόνιμη θέση ελλιμενισμού, να ενημερώνει τη Λιμενική Αρχή καθώς και τον φορέα, όταν απαιτείται, γνωστοποιώντας όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία του σκάφους (ολικό μήκος κ.λπ.) καθώς και τον πιθανό χρόνο παραμονής του στον λιμένα ή Μαρίνα, προκειμένου να του ορισθεί ο χώρος (θέση) πρόσδεσης του σκάφους.
ΤΕΛΗ ΕΛΛΙΜΕΝΙΣΜΟΥ
Για την πρόσδεση κάθε σκάφους καταβάλλονται τέλη ελλιμενισμού. Η καταβολή τους γίνεται στην αρμόδια Λιμενική Αρχή ή στον φορέα που έχει την οικονομική εκμετάλλευση και διαχείριση του λιμένα.
Τελειώνοντας θα ήθελα να εκφράσω μία ευχή ……….
Μήπως ήλθε η ώρα να επανεξετασθεί το θέμα του ολικού μήκους των σκαφών για να θεωρούνται ως μικρά π.χ. αντί για τα δέκα (10) μέτρα να ορισθεί στα δώδεκα (12) μέτρα με συνακόλουθη και αναγκαία κατάργηση του τεκμηρίου (ν. 2238/1994, όπως ισχύει) για τα σκάφη αυτά; Αλλά για το θέμα αυτό θα επανέλθουμε με όλα τα επιχειρήματα που συνηγορούν στην υιοθέτηση της ευχής αυτή !!!
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το άρθρο αυτό δεν πραγματεύεται θέματα που σχετίζονται με διαβατηριακές, τελωνειακές και υγειονομικές διατυπώσεις.
3 Comments
ΑΛΛΙΕΥΤΙΚΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ 6974808785
Αγαπητέ κύριε Αργυρακόπουλε
Σας ευχαριστώ γιά τις ιδιαίτερα χρήσιμες πληροφορίες που μας παρέχετε.
Αν δεν σας κάνει κόπο και αν είναι εύκολο θα ήθελα να γνωρίζω το εξής ( είναι ερώτημα και πολλών φίλων) :
Τα σκάφη 10-12 μέτρα που έχουν άδεια εκτέλεσης πλόων, πρέπει κάθε φορά που βγαίνουν απο το λιμάνι γιά μιά βόλτα να παίρνουν απόπλου? Δηλαδή αν κανείς , στην ακραία αλλά όχι απίθανη περίπτωση, έχει μισή ώρα στη διάθεσή του γιά να κάνει μιά βόλτα με φίλους και αυτό μπορεί να συμβεί 3-4 φορές την ημέρα ( υπερβολή και αυτό βέβαια) θα πρέπει να κάνει τις διαδικασίες απόπλου και κατάπλου 3-4 φορές? Επίσης αν ο διαθέσιμος χρόνος είναι τόσο λίγος και η απόφαση γιά βόλτα αιφνιδιαστική, τότε ο διαθέσιμος χρόνος δεν επαρκεί καν γιά να γίνουν οι διαδικασίες. Επομένως χάνεται η δυνατότητα γιά ένα μικρό περίπτατο στη θάλασσα.
Να με συγχωρείτε γιά την πολυλογία μου
Σας ευχαριστώ πολύ
Δρ Βασίλης Χουλιάρας
Χαλκιδικής 94 Θεσσαλονίκη
542 48 Θεσσαλονίκη
τηλ. 2310824214 και 6938747441
Αγαπητέ κ. Χουλιάρα
Παραθέτω πιο κάτω τη σχετική νομοθεσία που ρυθμίζει το υπόψη θέμα που σας απασχολεί.
Ευχαριστώ
Αργυρακόπουλος
Υπουργική Απόφαση
αριθ. 3342/12/2004/12-8-2004
(Δημοσιεύτηκε στο Φ.Ε.Κ. 1337 τ.Β’/31-8-2004)
Καθορισμός ορισμένων κατηγοριών, μόνιμα ελλιμενισμένων στην Ελλάδα, επαγγελματικών και ιδιωτικών πλοίων αναψυχής με βάση το ολικό μήκος ή τη χωρητικότητα ή τη μεταφορική ικανότητα σε επιβάτες ή την έκταση των πλόων που απαλλάσσονται από την υποχρέωση να θεωρούν τα ναυτιλιακά τους έγγραφα και το ΔΕ.Κ.Π.Α. και να λαμβάνουν άδεια απόπλου ή να υποχρεώνονται σε περιοδική θεώρησή τους και λήψη άδειας απόπλου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ: Για την έννοια και τον τρόπο απόδειξης του μόνιμου ελλιμενισμού των πλοίων αναψυχής, βλ στις προηγούμενες σελίδες του βιβλίου αυτού.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
α) Τη διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 13 του Ν. 2743/1999 (ΦΕΚ Α’ 211), όπως αυτή αντικαταστάθηκε με τη διάταξη της παρ. 21 του άρθρου 40 του Ν. 3182/2003 (ΦΕΚ Α’220).
β) Τις διατάξεις του Ν. 1558/1985 (ΦΕΚ Α’ 137/1985) «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά όργανα» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
γ) Τις διατάξεις του Π.Δ. 242//1999 (ΦΕΚ Α’ 201/1999) «Οργανισμός του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας».
δ) Τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 46 του Ν.Δ187/1973 (ΦΕΚ Α’ 261).
ε) Το γεγονός ότι από την εφαρμογή της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1. Απαλλάσσουμε:
α) Τους κυβερνήτες πλοίων αναψυχής ιδιωτικής χρήσης, εφόσον δεν είναι υπόχρεα να διαθέτουν Δελτία Κίνησης (TRANSIT LOG), ολικού μήκους μέχρι δέκα μέτρα, από την υποχρέωσή τους να θεωρούν τα ναυτιλιακά τους έγγραφα και να λαμβάνουν άδεια απόπλου.
β) Τους κυβερνήτες πλοίων αναψυχής ιδιωτικής χρήσης ολικού μήκους μεγαλύτερου των δέκα μέτρων, από την υποχρέωσή τους να θεωρούν τα ναυτιλιακά τους έγγραφα και το Δελτίο Κίνησης Πλοίου Αναψυχής (ΔΕ.Κ.Π.Α.) και να λαμβάνουν άδεια απόπλου από τη Λιμενική Αρχή κάθε λιμένα προσέγγισης. Οι ως άνω υποχρεούνται σε περιοδική, κάθε τριάντα ημέρες, θεώρηση των ναυτιλιακών εγγράφων και του ΔΕ.Κ.Π.Α. και λήψης άδειας απόπλου από οποιαδήποτε Λιμενική Αρχή.
γ) Τους κυβερνήτες επαγγελματικών πλοίων αναψυχής από την υποχρέωσή τους να θεωρούν τα ναυτιλιακά έγγραφα των πλοίων αυτών και να λαμβάνουν άδεια απόπλου από τη Λιμενική Αρχή κάθε λιμένα προσέγγισης. Οι ως άνω εκπληρώνουν την υποχρέωση αυτή:
* Για κάθε ναύλωση και για το χρονικό διάστημά της μόνον από τη Λιμενική Αρχή του λιμένα αφετηρίας.
* Για κάθε πλου της κοινής υπουργικής απόφασης που εκδίδεται κατ’ εφαρμογήν της παραγράφου 5 του άρθρου 4 του Ν. 2743/1999, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 40 παρ. 13 του Ν. 3182/2003, μόνον από τη Λιμενική Αρχή του λιμένα αφετηρίας.
* Εφόσον συντρέχει περίπτωση εφαρμογής των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 3 και των υποπαραγράφων (γ) και (δ) της παραγράφου 2 του άρθρου 4 του Ν. 2743/1999, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
2. Οι πιο πάνω απαλλαγές δεν ισχύουν στις περιπτώσεις συμβάντων ή μεταβολών (ναυτικά ατυχήματα, τραυματισμοί, ασθένειες ή παράνομες απουσίες μελών πληρωμάτων, ελλιπείς συνθέσεις, λήξη ισχύος ναυτολογίων ή πιστοποιητικών ασφάλειας ή ασφαλιστηρίων συμβολαίων, ληξιπρόθεσμων παρατηρήσεων των πιστοποιητικών ασφάλειας κ.λπ), στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα μεταξύ δύο θεωρήσεων των ναυτιλιακών εγγράφων, που επηρεάζουν την αξιοπλοΐα. Οι κυβερνήτες όλων των κατηγοριών πλοίων αναψυχής, στα οποία αναφέρεται η παρούσα, υποχρεούνται να αναφέρουν στην πρώτη Λιμενική Αρχή κατάπλου κάθε συμβάν ή μεταβολή και να θεωρούν σ’ αυτήν τα ναυτιλιακά έγγραφά τους.
3. Οι πιο πάνω απαλλαγές δεν απαλλάσσουν τους κυβερνήτες των πλοίων αναψυχής και από τις υποχρεώσεις τους για την, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, καταβολή των οφειλόμενων λιμενικών και λοιπών τελών.
4. Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Πειραιάς, 12 Αυγούστου 2004
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ