Γενικά για το βιβλίο Θαλάσσια Αλιεία
March 4, 2008Τέλος τα δίχτυα για τους ερασιτέχνες ψαράδες;
March 4, 2008Με την ευκαιρία του αφιερώματος για τις βάρκες που δημοσιεύεται στις παράπλευρες στήλες και για την ενότητα παρουσίασης του όλου θέματος παρατίθεται παρακάτω η συναφής νομοθεσία που καθορίζει ποιο σκάφος, ανεξάρτητα αν στην καθημερινή μας γλώσσα το λέμε βάρκα ή κάπως αλλιώς, χαρακτηρίζεται ως ταχύπλοο.
Οι παλαιότεροι αναγνώστες θα θυμούνται ίσως ότι κατά το παρελθόν ένα σκάφος χαρακτηριζόταν ως ταχύπλοο αν μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα δέκα πέντε (15) τουλάχιστον κόμβων (μίλια ανά ώρα).
Η διάταξη εκείνη, όπως είναι εύκολα αντιληπτό, δημιουργούσε προστριβές μεταξύ των ελεγκτικών οργάνων και των χειριστών των σκαφών αφού ο μεν χειριστής ισχυριζόταν ότι το σκάφος του δεν μπορούσε να αναπτύξει την ταχύτητα αυτή το δε ελεγκτικό όργανο ισχυριζόταν το ακριβώς αντίθετο.
Η παραπάνω δυσλειτουργία αποκαταστάθηκε με την αντικατάσταση της συγκεκριμένης διάταξης με άλλη (παρατίθεται πιο κάτω) η οποία καθόρισε αντικειμενικά κριτήρια για τον χαρακτηρισμό ενός σκάφους ως ταχύπλοου ή όχι, ανεξάρτητα από την ταχύτητα που μπορούν να προσδώσουν στο σκάφος.
Τα κριτήρια αυτά είναι συνδυασμός παραμέτρων που σχετίζονται με:
1. Τον τύπο της μηχανής (εξωλέμβια ή εσωλέμβια ή εσω/εξωλέμβια)
2. Το είδος της μηχανής (βενζινοκίνητη ή πετρελαιοκίνητη ή άλλης καύσιμης ύλης)
3. Τη μέγιστη ιπποδύναμη της μηχανής
4. Το υλικό κατασκευής του σκάφους (φουσκωτό ή άλλου υλικού κατασκευής)
5. Τον τύπο του σκάφους (διπλής ή πολλαπλής γάστρας ή γάστρας τύπου V.
Εν προκειμένω τα θέματα των ταχύπλοων (ταχυκίνητων) σκαφών ρυθμίζονται από το Γενικό Κανονισμό Λιμένα (Γ.Κ.Λ.) αριθ. 20 (ΦΕΚ 444-Β΄/1999), όπως τροποποιήθηκε από το Γ. Κ.Λ. αριθ. 22 (9-Β΄/2000).
Σύμφωνα με το άρθρο 2 παργ. 1 του παραπάνω Γ.Κ.Λ.:
«Ταχύπλοο ή ταχυκίνητο σκάφος είναι κάθε μηχανοκίνητο σκάφος αναψυχής το οποίο είναι ιδιωτικής χρήσης ή εκμισθώνεται ή χρησιμοποιείται από τον εκμισθωτή και:
α) ανεξάρτητα από τον τύπο ή και το υλικό κατασκευής του φέρει
– εξωλέμβια μηχανή συνεχούς ιπποδύναμης πάνω από 30 ΗΡ ή
– εσω/εξωλέμβια μηχανή ή εσωλέμβια βενζινομηχανή μέγιστης συνεχούς ιπποδύναμης πάνω από 40 ΗΡ ή
– εσωλέμβια πετρελαιομηχανή πάνω από 70 ΗΡ ή
β) είναι πνευστού τύπου (φουσκωτό) στο σύνολό του ή μέρος αυτού ή ανεξάρτητα από το υλικό κατασκευής του είναι διπλής ή πολλαπλής γάστρας ή γάστρας τύπου V και φέρει
– εξωλέμβια μηχανή μέγιστης συνεχούς ιπποδύναμης πάνω από 15 ΗΡ ή
– εσω/εξωλέμβια μηχανή ή εσωλέμβια βενζινομηχανή μέγιστης συνεχούς ιπποδύναμης πάνω από 40 ΗΡ ή
– εσωλέμβια πετρελαιομηχανή μέγιστης συνεχούς ιπποδύναμης πάνω από 50 ΗΡ ή
γ) ανεξάρτητα από τον τύπο ή το υλικό κατασκευής του φέρει μηχανή μέγιστης συνεχούς ιπποδύναμης πάνω από 15 ΗΡ και έχει σύστημα πρόωσης με υδραυλική αντίδραση (water iet).
Ταχύπλοο επίσης θεωρείται το θαλάσσιο μοτοποδήλατο και το HOVER CRAFT, η έννοια των οποίων δίνεται στον παρόντα ( νοείται ο αριθ. 20, όπως ισχύει) Γενικό Κανονισμό Λιμένα.
Δεν θεωρείται ταχύπλοο το ξύλινο σκάφος, που φέρει εσωλέμβια μηχανή, τύπων παραδοσιακών όπως των τύπων «τσερνίκι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τρεχαντήρι», «λίμπερτυ», «κούντουλα», «υδραίικο» και όποιο άλλο σκάφος συναφούς-συγγενούς τύπου εγκρίνεται από τη Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας».
Με τη διαταγή ΥΕΝ/ΔΛΑ-β αριθ. 2122/02/2000/28-03-2000 διευκρινίστηκε ότι σκάφη με γάστρα τύπου V θεωρούνται τα σκάφη τύπου DEEP V, τα οποία στο τμήμα της γάστρας, πρύμνηθεν του μέσου αυτών, παρουσιάζουν, σε εγκάρσια τομή, ανύψωση του πυθμένα μεγαλύτερη των είκοσι (20) μοιρών ως προς το οριζόντιο επίπεδο.
Τέλος οι συνέπειες που ακολουθούν τον χαρακτηρισμό ενός σκάφους ως ταχύπλοου είναι:
(α) Απαιτείται για τη διακυβέρνησή του άδεια χειριστή ταχύπλοου σκάφους και
(β) το σκάφος πρέπει να είναι ασφαλισμένο για:
αα) Αστική ευθύνη για θανάτους και σωματικές βλάβες επιβαινόντων και τρίτων από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία. Το ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε εκατό εκατομμύρια (100.000.000) δραχμές ανεξαρτήτως αριθμού θυμάτων.
ββ) Αστική ευθύνη για υλικές ζημίες επιβαινόντων και τρίτων από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία. Το ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) δραχμές.
γγ) Πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης. Το ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε τριάντα εκατομμύρια (30.000.000) δραχμές.
(Άρθρο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Σκάφος + Ψάρεμα)
(*)
· Ο Άγγελος Αργυρακόπουλος είναι Υποναύαρχος Λιμενικού Σώματος (ε.α.) και συγγραφέας των βιβλίων «Θάλαττα – Θάλαττα», «Γιώτσμαν- Yachtsman» και «Λιμενομία», με αντίτυπα των οποίων έχουν εφοδιαστεί όλες οι Λιμενικές Αρχές της χώρας (Κεντρικά Λιμεναρχεία – Λιμεναρχεία – Υπολιμεναρχεία -Λιμενικά Τμήματα – Λιμενικοί Σταθμοί)..
· Κατά τα έτη 1995-2000 υπηρέτησε αρχικά ως Διευθυντής Λιμενικής Αστυνομίας στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και ακολούθως ως Κλαδάρχης. Από την αποστρατεία του και μέχρι το έτος 2003 ήταν Σύμβουλος Υπουργών.
· Ήδη κυκλοφορεί το νέο βιβλίο του με τίτλο «Θαλάσσια Αλιεία-Καταδύσεις Αναψυχής» με αντίτυπα των οποίων εφοδιάζονται οι Λιμενικές Αρχές και οι Υπηρεσίες Αλιείας των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.
· Τρόπος επικοινωνίας:
Τηλ/fax: 210-97.57.693.
Κινητό: 6977-50.20.70.
e-mail: admiralrtd@yahoo.gr